Dietetyczni przyjaciele i wrogowie w walce z cholesterolem

Cholesterol i jego nadmierny poziom to problem który dotyczy coraz większej liczby osób, a co gorsza w coraz młodszym wieku.

Cholesterol – jak się ustrzec przed jego złym działaniem?

Zaburzenia gospodarki lipidowej, a więc podwyższony poziom cholesterolu, ogółem, podwyższony poziom cholesterolu frakcji LDL oraz triglicerydów, to najczęściej efekt nieprawidłowych nawyków żywieniowych, który w przyszłości może grozić rozwojem chorób sercowo- naczyniowych i blaszki miażdżycowej będących jedną z głównych przyczyn incydentów zawału serca oraz udarów.

Pomimo iż zaledwie w 35 % poziom cholesterolu w organizmie zależny jest od jego ilości wprowadzonej wraz z dietą, a w aż 65 % od czynników genetycznych i stanu zdrowia, to jednak często to właśnie jego podaż w produktach spożywczych przeważa szalę od której o krok od dyslipidemii. Jak więc ustrzec się przed nadwyżką złego cholesterolu? Wystarczy racjonalnie komponować swój jadłospis i zwiększyć świadomość w zakresie podstawowych jego źródeł.

Cholesterol – jakich produktów unikać?

Najłatwiej zapamiętać, że nadmierną podaż cholesterolu dostarczamy z tymi produktami, które obfitują w tłuszcze zwierzęce. Są to przede wszystkim: masło, smalec, tłuste wędliny, kiełbasy, parówki, pasztety, wątrobianki, podroby, tłuste gatunki mięs – wieprzowina, wołowina, kaczka, gęś, tackowane mięsa mielone. Na tej liście bardzo często pojawiają się także jajka, jednak mimo iż zawartość w nich cholesterolu jest na stosunkowo wysokim poziomie to zawierają lecytynę, która sprawia, że nie jest on w pełni przyswajany, a w efekcie nie powoduje znaczącego wzrostu poziomu cholesterolu we krwi, co sprawia że nie musimy ich obawiać, jeśli występują w rozsądnych ilościach.

Cholesterol – zdrowe tłuszcze

Tłuszcze, których zdecydowanie nie powinniśmy się bać to oleje roślinne. Oliwa z oliwek, czy olej rzepakowy, idealne dla krótkotrwałej obróbki termicznej, powinny królować w naszej diecie. Cenne właściwości zdrowotne wykazuje również olej lniany, jednak ten należy dodawać tylko na świeżo, do zimnych dań (sałatek lub kanapek). Istotnym produktem w zdrowo zbilansowanej diecie są także tłuste ryby morskie. Łosoś, pstrąg tęczowy, makrela, śledź czy halibut, zarówno w wersji świeżej jak i wędzonej, są dobrym źródłem kwasów tłuszczowych omega 3, które poprawiają profil cholesterolowy, działają przeciwzapalnie i podnoszą odporność organizmu. Ilości tych produktów w diecie nie mogą być jednak nieograniczone, z uwagi na ich wysoką kaloryczność.

Istnieją również takie produkty, które mimo iż nie muszą mieć nic wspólnego z zawartością tłuszczu, korzystnie wpływają na stężenie cholesterolu i triglicerydów. Są to przede wszystkim płatki owsiane, pełnoziarniste produkty zbożowe, czosnkowate – w szczególności czosnek i cebula, zielona herbata, czerwone wino wytrawne (w ilości jednej lampki wypijanej sporadycznie), świeże warzywa i owoce, a w szczególności grejpfrut, borówki amerykańskie, limonka i cytryna.

Cholesterol nie musi być zagrożeniem

Jak widać nie trudno wprowadzić do diety produkty, które będą sprzyjały wyrównaniu poziomów cholesterolu, poprzez obniżenie jego szkodliwych dla zdrowia frakcji i podwyższenie tej frakcji, która zapobiega odkładaniu tkanki tłuszczowej (cholesterol HDL). Wystarczy racjonalnie dokonywać wyborów żywieniowych i unikać nadmiernych ilości produktów będących podstawowym jego źródłem.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.