Jednodniowe głodówki – jak wpływają na metabolizm?

Od lat jednodniowe głodówki utrzymują swoja popularność, będąc w niektórych kręgach obowiązkowym elementem rozpoczęcia wiosennej diety, czy też letniego oczyszczania organizmu.

Propagowane są jako te zwiększające odporność, pomagające usunąć toksyny z organizmu i wspierające proces odchudzania. Wielu zwolenników przedłuża je do kilku dni i powtarza zdecydowanie częściej niż raz czy dwa razy do roku. Trudno jednak z punktu widzenia medycznego znaleźć argumenty przemawiające za słusznością ich stosowania, a zdecydowanie częściej spotykane są głosy sprzeciwu ze strony wykwalifikowanych dietetyków i lekarzy.

Głodówka dobra dla zdrowia?

Decydując się na całkowitą głodówkę, czy dzień w którym wszystkie posiłki składają się z soków owocowych i warzywnych, należy więc zastanowić się nad celem takiego przedsięwzięcia. Założenie, że dzięki niemu możliwa będzie utrata masy ciała jest bowiem mylne zwłaszcza, że efekt metaboliczny okazuje się zupełnie odwrotny. Po jednym, czy kilku dniach głodówki rzeczywiście możemy stracić nawet kilka kilogramów.

Analizując skład ciała przed i po tak restrykcyjnej diecie, dowiemy się jednak, że są one utracone przede wszystkim w postaci wody i masy mięśniowej. Co gorsza po kilku dniach zwyczajowego żywienia możemy zwiększyć masę ciała do wartości wyjściowej lub nawet zobaczyć na wskazówce wagi więcej kilogramów niż przed zastosowaną dietą.

jednodniowa_głodówka

Jednodniowe głodówki – przemyśl to jeszcze raz

Jak to możliwe? Organizm odczytuje nasze działania bardzo bezpośrednio. Jeśli narażamy go na znikomą ilość kalorii, lub wręcz ich brak, przechodzi w stan oszczędzania tego co zostanie mu dostarczone.

Magazynuje więc każdy kolejny posiłek w postaci tkanki tłuszczowej, na wypadek gdyby sytuacja głodowania miała powtórzyć się kolejny raz. Zamiast więc czuć się lekko i tracić kilogramy, przybieramy w podwójnie szybkim tempie.

Wątpliwy jest także efekt oczyszczenia i poprawy odporności. Zdecydowanie łatwiej osiągnie się go stosując dietę urozmaiconą, bogatą w witaminy i błonnik przyspieszający perystaltykę jelit.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.