Walory odżywcze jogurtu

Coraz częściej w naszej kuchni goszczą produkty mleczne, w tym w szczególności w posiłkach śniadaniowych. Są one bardzo doceniane w kontekście zawartości białka o korzystnym składzie aminokwasowym, wapnia, potasu i witaminy B2. W ankietach dotyczących częstości spożycia, najczęściej wybieramy mleko, jako produkt dodawany do napojów – kawy i koktajli oraz niektórych dań śniadaniowych i podwieczorków.

Nie każdy jednak może je spożywać z uwagi na możliwe dolegliwości z przewodu pokarmowego u osób z niedoborem enzymu laktazy, odpowiedzialnego za rozkład cukru mlecznego, czyli laktozy. W tym przypadku bardziej preferowane są fermentowane produkty mleczne, w których dzięki obecności bakterii probiotycznych, cukier mleczny został już w znaczącej mierze rozłożony. Wśród przetworów mlecznych zdecydowanym powodzeniem cieszą się jogurty, spożywane w znacznie większych ilościach niż kefiry, czy maślanki.

 

Wybór jogurtu koncentruje się jednak na ogół na smakowych produktach tego typu, które z kolei niekoniecznie polecane są przez dietetyków. Minusy jogurtów owocowych koncentrują się przede wszystkim na dodatku cukru i aromatów. Mimo zachowania prozdrowotnego efektu uzyskiwanego dzięki bakteriom probiotycznym, element związany z dodatkiem niepożądanych składników, częściowo przekreśla te produkty jako charakteryzujące się wysoką wartością odżywczą. Zalecane jest natomiast spożywanie jogurtów naturalnych, które mogą występować w połączeniu ze świeżymi lub suszonymi owocami, płatkami owsianymi, nasionami słonecznika, pestkami dyni, czy też orzechami. Taka kompozycja wzbogaca jogurt w cenne dla zdrowia witaminy, składniki mineralne oraz błonnik, podnosząc jego walory zdrowotne.

 

Jogurty naturalne doskonale sprawdzają się również jako zamiennik majonezu w sałatce, lub też jako element sosu, w zamian za rezygnację ze śmietany, czy śmietanki, a nawet jako podstawa koktajlu owocowego. Możliwości w tym zakresie jest więc bardzo wiele, a włączenie jogurtu naturalnego do codziennej diety w pełni uzasadnione. Należy jednak uważać na nowości w postaci jogurtów greckich, charakteryzujących się wysoką zawartością tłuszczu oraz pseudojogurtów, które nie zawierają dodatku mikroflory probiotycznej. Warto także przed dokonaniem zakupu dokładnie sprawdzić skład produktu, szczególnie pod kątem zawartości cukru. Zdecydowanie powinniśmy bowiem unikać jogurtów dosładzanych – poprawa ich smaku uzyskiwana tą drogą nie jest konieczna w przypadku gdy dodamy do nich samodzielnie sporządzony mus owocowy lub świeże owoce.

 

Tagi:

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.