Brak apetytu w godzinach porannych – jak walczyć z tym problemem

Poranek dla wielu z nas bywa bardzo trudny, zwłaszcza jeśli zmuszeni jesteśmy do wczesnej pobudki. Organizm znajdujący się jeszcze w stanie półsnu, niechętnie wykonuje wszelkie konieczne czynności, a na dodatek z oporem przyjmuje jakiekolwiek posiłki.

Znacząca część społeczeństwa cierpi więc na poranny brak apetytu, co z kolei jest jedną z podstawowych przyczyn do unikania spożywania śniadań. W konsekwencji pierwsze godziny w pracy lub też w szkole także przebiegają bez większego entuzjazmu i energii, a koncentracja jest znacząco zaniżona z uwagi na brak dostarczenia odpowiedniej ilości składników odżywczych niezbędnych dla wytworzenia w procesach biochemicznych energii dla pracy umysłu i pełnego funkcjonowania organizmu. Z drugiej jednak strony zmuszanie się do spożywania śniadania, może skutkować nudnościami i uczuciem dyskomfortu oraz pełności w żołądku, które będą nam towarzyszyły przez pierwsze godziny dnia.

Jak więc walczyć z tym problemem?

Przede wszystkim należałoby odpowiednio dobierać składniki porannego śniadania. Jeśli odczuwamy ciężkość na żołądku po spożyciu kanapek, powinny one być zastąpione płatkami owsianymi na mleku z dodatkiem świeżych owoców, jogurtem z płatkami i orzechami, lub kaszką na mleku z malinami i płatkami migdałów. Jeśli nawet te propozycje będą zbyt trudne do przełknięcia, zbawienny może okazać się koktajl sporządzony z jogurtu, zmiksowanego banana i mrożonych truskawek, z dodatkiem płatków owsianych.

Najważniejsze, aby pierwszy posiłek pobudzał do pracy przewód pokarmowy i był wartościowy pod względem odżywczym

Najważniejsze, aby pierwszy posiłek pobudzał do pracy przewód pokarmowy i był wartościowy pod względem odżywczym, a więc zawierał zarówno białko zwierzęce w postaci jogurtu, mleka, czy napojów mlecznych fermentowanych, jak i węglowodany w postaci płatków. Dodatkowym wzbogaceniem będą bez wątpienia owoce obfitujące w witaminy, składniki mineralne i błonnik oraz płatki migdałów i orzechy, stanowiące źródło cennych dla zdrowia nienasyconych kwasów tłuszczowych. W ten sposób otrzymamy dawkę energii na dobry początek dnia.

Brak śniadania może objawiać się obniżoną koncentracją i małą ilością energii do pracy. Pracodawco zadbaj o śniadania swoich pracowników!!!

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany , aby dodać komentarz.