Codzienny pośpiech a regularności spożywania posiłków

Zawrotne tempo codziennego życia, związane z nadmiarem obowiązków charakteryzujących je, skłania nas z reguły do rezygnacji z niektórych czynności lub działań, które mogłyby ten czas dodatkowo ograniczać. Największą intensywnością odznaczają się na ogół godziny poranne, poprzedzające dzień w pracy lub też dzień w szkole. Stąd też tak częsta tendencja do unikania śniadań, która w ujęciu przewlekłym może mieć niekorzystne dla zdrowia konsekwencje.

W dalszej części dnia kwestia regularności posiłków wcale nie przedstawia się dużo lepiej. Przeciętny Polak spożywa nie więcej niż 3 posiłki dziennie, a pokarmy spożywane ponad tę liczbę to głównie przekąski w postaci słodyczy lub kalorycznych produktów typu paluszki i chipsy. Nawet jeśli pozwala to pokryć codzienne zapotrzebowanie na energię, to z pewnością nie dostarcza cennych składników odżywczych, które gwarantują prawidłową pracę organizmu, zdolności do koncentracji i dobre samopoczucie.

Wykształcenie w sobie prawidłowego nawyku żywieniowego w postaci regularnego spożycia posiłków, najlepiej w ilości 5-6 w ciągu dnia nie jest proste, jednak przyzwyczajenie się do takiej tendencji sprawia, że po pewnym czasie organizm sam domaga się drugiego śniadania, czy też obiadu o określonej porze, reagując uczuciem głodu. Wiele osób unika większej liczby posiłków w ciągu dnia wierząc, że przyczynią się one do wzrostu masy ciała. Nic bardziej mylnego. To właśnie regularność pozwala nam na unormowanie metabolizmu i osiągnięcie należnej masy ciała.

Kwestią równie istotną jest jednak odpowiedni dobór produktów przeznaczonych na poszczególne posiłki i zastosowanie technik kulinarnych, które nie czynią z pozornie zdrowego dania, trudno strawnego i kalorycznego. Spośród metod przyrządzania posiłków zalecane jest więc gotowanie na parze, gotowanie w wodzie, zapiekanie w folii lub rękawie oraz ewentualne beztłuszczowe smażenie na patelni teflonowej lub patelni grillowej. W kwestii warzyw i owoców, wskazane jest jak najczęstsze spożywanie ich w formie surowej, gdyż jakakolwiek obróbka cieplna przyczynia się do strat witamin i składników mineralnych, które stanowią najcenniejszy element tych surowców, natomiast ich przecieranie powoduje zmniejszenie ilości błonnika.

Częste błędy pojawiają się również podczas przygotowywania podwieczorku, gdyż poprzez to danie większość z nas rozumie ciasta i inne formy słodkości. Pod postacią podwieczorku powinny natomiast występować owoce w formie koktajli mlecznych, sałatek z dodatkiem nasion i orzechów, czy twarożek z musem owocowym.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.