Idealny posiłek po treningu

Włączając do swojego trybu życia aktywność fizyczną, niezależnie od tego czy jej celem jest redukcja tkanki tłuszczowej, budowa masy mięśniowej, czy po prostu profilaktyka zdrowotna, musimy pamiętać o konieczności odpowiedniego zbilansowania diety.

Aby wspomagała ona efekt aktywności, a nie niwelowała włożony w nią wysiłek. Wbrew pozorom, stosując niewłaściwy model żywienia, łatwo zaprzepaścić uzyskany efekt i bardziej sobie zaszkodzić niż pomóc. Bardzo ważnym aspektem w tym kontekście jest spożycie odpowiednio zbilansowanego posiłku po treningu. Z reguły zajęcia fitness i na siłowni odbywają się w godzinach popołudniowych, czy nawet wieczornych, co wynika ze zwyczajowych godzin pracy.

Trenujący około 2-3 godziny po spożyciu obiadu, lub 1-2 godziny po spożyciu podwieczorku, rozpoczynają swoje ćwiczenia, trwające najczęściej około godziny. Zaraz po nich przypada czas kolacji. Zanim jednak dojadą do domu i przygotują ją, mija kolejna godzina. Wielu z nich natomiast wręcz opuszcza ostatni posiłek, kładąc się od razu spać. W efekcie popełniają poważny błąd, niszczący ich starania.

aktywność_fizyczna_trening

Posiłek po treningu i aktywności fizycznej

Ćwiczący organizm jako paliwo do działania wykorzystuje glukozę. Po zużyciu tej która krąży we krwi po spożytym posiłku, uwalniane są zapasy mięśniowe, w postaci glikogenu. To od ich ilości zależy jak długi i jak bardzo wydajny będzie trening. W czasie 2 godzin od zakończenia ćwiczeń rozpoczyna się najintensywniejsza odbudowa glikogenu, która warunkuje kondycję na kolejne treningi. Jest ona możliwa tylko i wyłącznie jeśli spożyty zostanie posiłek bogaty w łatwo przyswajalne węglowodany i pełnowartościowe białko.

Zaraz po ćwiczeniach powinien więc zostać spożyty koktajl mleczny z bananem i płatkami owsianymi lub kanapka z twarożkiem i warzywami. Jest to ważne również w kontekście budowy masy mięśniowej. Oczywiście jeśli na dalsze godziny przypada kolacja, powinna ona również zostać spożyta. Tylko w taki sposób możliwe jest wzmocnienie efektu ćwiczeń, poprzez redukcję tkanki tłuszczowej, budowę masy mięśniowej oraz zachowanie odpowiednich zapasów glikogenu.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.