Ile kalorii powinno mieć śniadanie?

Powtarzane jak mantra przez nasze babcie i mamy zdanie „Śniadanie to najważniejszy posiłek dnia”, zapisuje się w naszej pamięci na całe życie. Czy jednak zdajemy sobie sprawę dlaczego to właśnie pierwszy posiłek powinien być tak sumiennie przestrzegany? Organizm działa na zasadzie przyzwyczajenia do pewnych działań i trybów funkcjonowania. Jeśli przyzwyczajamy go do określonych godzin snu to o danej porze będzie się on go domagał. Podobnie jest z pożywieniem. Odczuwamy głód najczęściej w tych godzinach, w których zwyczajowo spożywamy posiłki.


Jednocześnie jednak, zbyt mała ich liczba w ciągu dnia i zbyt duże odstępy pomiędzy poszczególnymi posiłkami, powodują przełączenie organizmu na tryb oszczędzania, co z kolei przyczynia się do odkładania energii w postaci tkanki tłuszczowej. Nieregularne spożywanie posiłków może w działaniu długotrwałym stać się przyczyną chorób przewlekłych, do których należą przede wszystkim nadwaga i otyłość, cukrzyca typu 2, nadciśnienie i miażdżyca naczyń krwionośnych.

Samo śniadanie co prawda nie wystarcza do zaspokojenia potrzeb żywieniowych organizmu, jednak jego obecność, zapewnia podaż glukozy, a więc również energii niezbędnej do prawidłowego funkcjonowania. Kolejne posiłki spożywane co 3-4 godziny gwarantują utrzymanie poziomów glukozy w normie i zapobiegają tym samym uczuciu zmęczenia oraz osłabienia, które towarzyszy nam niejednokrotnie w ciągu dnia, jeśli pominiemy któryś z posiłków. Dbałość o ten aspekt zapewnia nam nie tylko odpowiednie odżywienie organizmu, ale także gwarantuje regulację metabolizmu, co jest szczególnie istotne w przypadku prewencji nadwagi i otyłości.

Prawidłowe odżywianie się to pierwszy krok do tego, aby zapobiegać nieprawidłowościom funkcjonowania organizmu i chorobom, zamiast je leczyć kiedy już wystąpią i kiedy bardzo często za późno jest na wyleczenie, a możliwości obejmują jedynie łagodzenie objawów lub minimalizację rozwoju schorzenia. Drobne modyfikacje w zakresie dotychczasowego stylu życia w krótkim czasie przyniosą widoczne efekty.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły