Jaki napój najlepiej komponuje się ze śniadaniem?

Śniadanie jest posiłkiem, który odgrywa bardzo istotną rolę w całodziennym jadłospisie. Powinno być więc odpowiednio zbilansowane, dostosowane do potrzeb organizmu, a dodatkowo również lekkostrawne, aby nie pozostawiało silnego uczucia sytości, czy wzdęć, które utrudniają codzienne funkcjonowanie. Kwestią sporną pozostaje jednak dobór napoju do pierwszego posiłku. Nasz wybór najczęściej pada na herbatę, która z przyzwyczajenia towarzyszy śniadaniom i kolacjom.

Niewiele osób jest jednak w stanie wypić ten napój bez dodatku cukru, a w konsekwencji zupełnie niepotrzebnie, w jednej szklance złotawego napoju, ląduje jedna do dwóch łyżeczek cukru. Ci, którzy dbają o niższą kaloryczność dziennej racji pokarmowej, starają się zastąpić cukier dostępnymi na rynku słodzikami. Uzyskany smak jest jednak odmienny od tego jaki charakteryzuje sacharozę, co z kolei wiąże się z negatywną opinią konsumentów. Czy jednak herbata jest napojem koniecznym w naszej diecie?

Napój ten nie posiada znaczących wartości, które sugerowałyby konieczność włączenia go do codziennej diety. Wyjątek w tym wypadku stanowią takie herbaty jak zielona, czy czerwona, które niosą ze sobą wyższy potencjał antyoksydacyjny, dzięki obecnym w nich naturalnym substancjom biologicznie czynnym. Badania naukowe przeprowadzane w renomowanych ośrodkach sugerują, że regularne spożywanie zielonej herbaty przyczynia się do redukcji ryzyka wystąpienia nowotworów, miażdżycy i nadciśnienia, co bez wątpienia stanowi istotną informacje w kontekście profilaktyki.

Innym napojem, który konsumenci bardzo często wymieniają jako element posiłku śniadaniowego jest kawa. W tym przypadku całkowicie brak uzasadnienia do jej spożywania, zwłaszcza, że kawa przyczynia się do wypłukiwania cennych składników mineralnych z organizmu. Ponadto może ona być przyczyną skurczów jelit z uwagi na działanie pobudzające, a w niektórych przypadkach również drażniące. Wielu z nas nie wyobraża sobie jednak dnia bez kawy, z uwagi na wysoką zawartość w niej kofeiny, która pobudza organizm, a w działaniu przewlekłym również lekko uzależnia. Kawę, jeśli już musimy spożywać, warto włączyć do jadłospisu jako dodatek, a nie podstawowy napój śniadaniowy.
Co więc powinno występować w tej roli?

Polecane są przede wszystkim świeżo wyciskane soki z owoców i warzyw. Zawierają one cenne witaminy i składniki mineralne, a więc wnoszą do posiłku wartość odżywczą, a ponadto doskonale komponują się smakowo. W przypadku braku czasu na przyrządzenie takiego napoju, jako dodatek do posiłku śniadaniowego można zastosować niegazowaną wodę mineralną, lub też właśnie zieloną herbatę. Dla tych, którzy szczególnie preferują napoje o działaniu pobudzającym, ciekawym rozwiązaniem będzie biała herbata lub yerba mate, które dzięki zawartości pochodnych kofeiny, wykazują działanie pobudzające, podobne do kawy. Płyny są bardzo ważnym elementem naszej diety, a ich dzienna podaż powinna wynosić ok. 2litrów.Warto więc zwrócić szczególną uwagę na to jakie napoje wybieramy i jakimi właściwościami odżywczymi charakteryzują się one.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły