Prawdy i mity w dziedzinie żywienia

Żywienie stanowi aspekt w naszym życiu do którego możemy przywiązywać większą lub też mniejszą wagę, w zależności od świadomości w zakresie tej dziedziny oraz w zależności od poziomu dbałości o własne zdrowie. W jego obszarze funkcjonują zarówno pewnego rodzaju prawdy jak i mity, które szerzone są przez popularne serwisy i źródła niekoniecznie nacechowane naukowo. Wśród nich pojawiają się takie, które krążą w opinii publicznej od lat.

Jednym z nich jest chociażby niebotyczna ilość żelaza w szpinaku, jako podstawowym jego źródle. Opinia ta wynika z błędu, który popełniony został przez laborantki mające za zadanie oznaczenie i określenie ilości tego składnika w diecie. Uzyskany wynik został bowiem nieprawidłowo przemnożony, co w konsekwencji skutkowało podaniem do informacji publicznych zawyżonych danych. Dziś, dzięki postępowi nauki doskonale wiemy, że zawartość żelaza w szpinaku należy do średniej ilości, a ponadto przyswajalność tego składnika pokarmowego wraz z dietą mieści się w granicach kilku procent, gdyż tylko żelazo pochodzące z czynników mięsnych wchłania się w organizmie w wysokim stopniu.

MIT: Unikanie śniadania!

Wśród mitów znajduje się także informacja o braku konieczności spożywania śniadania. Wiele współczesnych diet alternatywnych zaleca wręcz unikanie tego posiłku, lub też wprowadzanie w jego ramach wyłącznie owoców. Jest to oczywiście błędne przekonanie, które powtarzane wielokrotnie może stać się przyczyną poważnego błędu żywieniowego, powielanego w społeczeństwie. Wzorowy plan dnia w zakresie ilości i częstotliwości spożywania posiłków, stanowi 5 dań mniejszych objętościowo, wprowadzanych mniej więcej co 4 godziny do jadłospisu.

 

Taki wzorzec zapewnia regulację metabolizmu, co oznacza, że rosną szanse na utrzymanie stanu zdrowia i prawidłowej masy ciała. Unikanie natomiast posiłków może skutkować jedynie towarzyszącym uczuciem głodu, osłabieniem i utratą zdolności do koncentracji. Jest to bardzo ważny element, który powinien być uwzględniany przez każdego z nas w planowaniu żywienia i dbałości o zdrowy styl życia. Nie jest to co prawda jedyny wyznacznik wśród kluczowych zasad zdrowego odżywiania, ale z pewnością jest on tym, w zakresie którego najczęściej popełniamy błędy i przeoczenia.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły

Zostaw odpowiedź

Musisz być zalogowany , aby dodać komentarz.