Słodycze- czym możemy je zastąpić?

Słabość do słodkości charakteryzuje zdecydowaną większość z nas. Udowodniono naukowo, że smak słodki, oraz składniki występujące w słodyczach, sprzyjają uczuciu przyjemności oraz wpływają na wzrost syntezy hormonów szczęścia, czyli endorfin. Ponadto istnieją doniesienia, że ukryta w słodyczach sacharoza sprzyja wywołaniu uczucia uzależnienia, które sprawia, że po tego rodzaju przekąski sięgamy niemalże codziennie. Skutki takich nawyków są jednak niekorzystne dla zdrowia.

Nadmiar cukrów prostych w diecie skutkuje nie tylko wzrostem masy ciała, ale również rozwojem próchnicy zębów, zaburzeniami gospodarki węglowodanowej, prowadzącymi do cukrzycy typu II oraz, w niektórych przypadkach, reakcjami alergicznymi. W ogólnodostępnych na rynku słodyczach, poza wymienionymi składnikami znajduje się także bardzo wiele konserwantów i sztucznych barwników, których działanie na organizm może być wielokierunkowe, a sumowanie się z tymi pochodzącymi z innych produktów spożywczych, może mieć trudne do przewidzenia skutki. Z drugiej jednak strony trudno odmówić sobie choćby odrobiny słodyczy w ciągu dnia. Jak więc znaleźć kompromis w tej kwestii?

Z pomocą przychodzą dietetycy i specjaliści z zakresu żywienia, którzy udostępniają cały szereg propozycji na zdrowe i zarazem słodkie przekąski, bez dodatku cukru.
W tym zakresie niewątpliwy prym wiodą wszelkiego rodzaju koktajle mleczne. Przygotowywane w ekspresowym tempie napoje z mleka lub jogurtu naturalnego, w połączeniu z mrożonymi owocami i świeżym bananem są bardzo smacznym i pożywnym dodatkiem.

Dla bardziej wymagających i preferujących słodycze w formie ciastek i ciast, dostępne są dietetyczne muffiny ze słodzikiem, przygotowane na kefirze, oraz ciastka owsiane z miodu, płatków owsianych, jajka i banana. Dużym zainteresowaniem cieszą się również wszelkiego rodzaju sałatki owocowe z dodatkiem nasion i pestek słonecznika. Wybór jest bardzo szeroki, a brak wiedzy w tym zakresie wynika przede wszystkim z niskiej świadomości istnienia dietetycznych przekąsek oraz poszukiwania ułatwień w postaci gotowych produktów dostępnych na półkach sklepowych.

Niewątpliwym mankamentem takich produktów jest dodatek do nich cukru, nawet w przypadku pozornie dietetycznych ciasteczek owsianych, proponowanych przez coraz większą liczbę producentów. Jeśli więc mamy nieodpartą chęć na ciastko, zdecydowanie lepiej jest sięgnąć po to które od podstaw stworzymy sami, mając świadomość braku w nim zbędnych konserwantów, barwników i cukru.

Tagi:

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły