Unikanie śniadań jako jeden z podstawowych błędów żywieniowych

 

W aktualnym sposobie odżywiania się społeczeństwa, istnieją często powtarzające się błędy żywieniowe, które wpływają na rozwój wielu jednostek chorobowych i dysfunkcję organizmu oraz tendencję do wzrostu masy ciała. Jednym z podstawowych problemów, bardzo często poruszanych przez specjalistów, jest brak regularności w zakresie spożywania posiłków, a w szczególności tendencja do rezygnacji ze śniadania, które w rzeczywistości stanowi podstawowy posiłek w codziennym jadłospisie.

Przyczyn takiej tendencji jest bardzo wiele. Przede wszystkim wynika ona z braku czasu na przygotowanie śniadania przed pracą, czy też przed szkołą. Ponadto wielu osobom doskwiera brak apetytu w godzinach porannych, przez co spożywają pierwszy posiłek dopiero w granicach czasowych przeznaczonych na drugie śniadanie.

Niewiele osób zdaje sobie jednak sprawę ze znaczenia jakie odgrywa regularne spożywanie posiłków, najlepiej w ilości około pięciu w ciągu całego dnia. Śniadanie jest w tym przypadku kluczowe z uwagi na uruchomienie całego metabolizmu oraz dostarczenie pierwszej dawki energii niezbędnej dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Jeśli regularnie pomijamy spożywanie śniadania, możemy spodziewać się określonej, niekorzystnej reakcji organizmu – w wyniku przegłodzenia, uzyskaną w późniejszych godzinach energię z posiłku kumuluje on, oszczędzając na później, ponieważ spodziewa się tendencji do niedoborów w kolejnych porach. Dlatego też dostarczenie w dalszej części dnia większej ilości kalorii, może skutkować odkładaniem się tkanki tłuszczowej.

 

To w zupełności tłumaczy, dlaczego w przypadku wielu osób w procesie odchudzania się pomocne jest zmodyfikowanie trybu życia poprzez wprowadzenie regularności posiłków. Ponadto regulacja w tym obszarze, redukuje uczucie łaknienia pomiędzy posiłkami, które odpowiada w dużej mierze za podjadanie i w konsekwencji za przyrost masy ciała. Istnieje jeszcze jedna korzyść płynąca z wprowadzenia regularnego trybu spożywania posiłków, w większej ilości, a mniejszej objętości. Jest nią zwiększona możliwość dostarczenia wszystkich niezbędnych składników odżywczych, pokrywających indywidualne zapotrzebowanie na nie. Pięć urozmaiconych posiłków wprowadza bowiem nie tylko białko tłuszcze i węglowodany do naszego organizmu, ale również wiele witamin, składników mineralnych i związków bioaktywnych. Racjonalny sposób żywienia posiada udokumentowane korzystne skutki zdrowotne, nie tylko w zakresie szczupłej sylwetki i dobrego samopoczucia, ale także w zakresie profilaktyki wielu chorób.

 

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły