Wady i zalety błonnika pokarmowego

Błonnik pokarmowy jest bardzo ważnym składnikiem zrównoważonej, zdrowej diety. Jeśli jest go dużo w naszych pokarmach, wpływa pozytywnie na funkcjonowanie naszego organizmu.

Gdzie znaleźć błonnik?

Na rynku dostępne są produkty wysokobłonnikowe, dzięki którym można będzie zwiększyć jego ilość w naszym organizmie. Są nimi pieczywo razowe i pełnoziarniste, otręby oraz płatki pszenne i owsiane, kasza gryczana, jaglana, ryż brązowy, makaron razowy, suszone owoce, orzechy, migdały, nasiona lnu, dyni, słonecznika, warzywa strączkowe.

Jeśli chcemy zafundować sobie bombę błonnikową, na pewno powinniśmy do swojej diety włączyć szczególnie otręty pszenne, które zawierają aż 42,4 g/100 g produktu. Pomocna będzie również biała fasola dostępna w suszonych nasionach.

Zalety błonnika pokarmowego

Należy wyróżnić, że błonnik dzieli się na rozpuszczalny i nierozpuszczalny w wodzie. Ten pierwszy to przede wszystkim celuloza, lignina. Posiada zdolność do wchłaniania wody. Natomiast nierozpuszczalny w wodzie to pektyny, hemicelulozy, gumy, śluzy i beta karoten. On z kolei tworzy galaretowaty żel o dużej objętości. Posiada właściwości energetyczne.

Jeśli będziemy racjonalnie dostarczali błonnik do naszego organizmu, będziemy mogli uniknąć otyłości, zaparć, cukrzycy insulinoniezależnej, chorób układu krążenia, kamicy żółciowej, nowotworów jelita grubego, uchyłkowatości jelita grubego, żylaków odbytu, zapalenia wyrostka robaczkowego.

Negatywny wpływ błonnika

Niestety, ale nie wszyscy mogą przyjmować błonnik pokarmowy. Co ciekawe, to na co jednym pomaga, drugim może szkodzić. Dlatego też, jeśli mamy stany zapalne żołądka, jelit, trzustki i dróg żółciowych, wrzody żołądka i dwunastnicy, fizjologiczne zaburzenia spowodowane niedoborem składników mineralnych, niektóre choroby zakaźne, powinniśmy się wystrzegać przyjmowania tego składnika odżywczego.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.