Wpływ cukrów prostych na zdrowie

Węglowodany, do których zaliczane są cukry proste są ważnym składnikiem odżywczym, który należy dostarczać do organizmu, aby miał on energię do działania. Nikt tego nie neguje. Jednak, jest to również grupa związków, która może być szkodliwa, jeśli dostarczana jest w dużych ilościach.

Jeszcze w 1998 roku, a więc całkiem niedawno, eksperci FAO/WHO nie dostrzegali związku pomiędzy nadmiernym spożyciem cukrów prostych a stanem zdrowia człowieka. Przyjęto jedynie, że należy spożywać węglowodany ogólne w ilości 55% całkowitej energii. Dziś ta świadomość jest znaczni większa. Wiemy już, że duża ilość cukrów prostych może prowadzić do otyłości, cukrzycy, problemów z funkcjonowaniem naszego organizmu.

Już w 2002 roku ci sami eksperci uznali, że cukry proste powinny stanowić JEDYNIE 10% przyjmowanej energii z pokarmów. Różnica miedzy 55 a 10 jest naprawdę spora. Nie powinniśmy do tych wyliczeń podchodzić, jak do czego wyimaginowanego. Tak jest w rzeczywistości. Im więcej cukrów prostych dostarczamy do naszego organizmu, tym gorzej. Czujemy się osłabieni, przeciążeni. Nasze ciało odmawia posłuszeństwa i staje się ociężałe.

Cukry proste wpływają również na choroby sercowo-naczyniowe. Przede wszystkim poprzez generowanie otyłości, która obciąża mięsień sercowy, a co za tym idzie prowadzi do nadciśnienia tętniczego, zespołu metabolicznego. Badania wykazywały również, że spożywanie dużej ilości cukrów prostych wpływa negatywnie na profil lipidowy organizmu człowieka. Dochodzi do obniżenia stężenia cholesterolu we frakcji HDL czyli tego dobrego cholesterolu, którego potrzebuje nasz organizm do prawidłowego funkcjonowania.

Należy więc zastanowić się, czy aby na pewno zjedzenie batonika, ciastka czy czekolady jest tego wszystkiego warte. Czy nie lepiej sięgnąć po warzywa i owoce, które mają więcej wartości odżywczych?

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.