Wybór przekąski na drugie śniadanie

O ile pierwsze śniadanie większość z nas, niezależnie od godziny, prędzej czy później spożywa, o tyle z drugim śniadaniem jest już o wiele trudniej. Wprowadzenie pięcioposiłkowego systemu żywienia jest niezwykle trudnym aspektem z uwagi na konieczność rozplanowania czasowego podaży tych posiłków, ich przygotowania i odczucia sytości, które często pomimo umiarkowanej kaloryczności diety, jest silniej odczuwane w przypadku regularności posiłków.

Ma to oczywiście swoje plusy, gdyż unikamy w ten sposób podjadania pomiędzy zaplanowanymi daniami, jednak potrafi także być kłopotliwe, zwłaszcza jeśli staramy się przygotowywać wymyślne posiłki nawet w przypadku drugiego śniadania i podwieczorku. Dlatego też zaleca się, aby drugi i czwarty posiłek były lekkie i małe objętościowo.

W roli drugiego śniadania świetnie sprawdza się jogurt z owocami i płatkami, czy też lekkie kanapki z twarożkiem, połączonym z ogórkiem, papryką i na przykład pestkami dyni. Spożywany z pełnoziarnistym, świeżym pieczywem nie obciąża przewodu pokarmowego, daje przyjemne uczucie sytości i dostarcza wiele cennych składników odżywczych. Taki posiłek z powodzeniem można zabrać do pracy lub szkoły w pudełku oraz przygotować dzień wcześniej dla oszczędności czasu.

Za podwieczorek bardzo często służą natomiast świeże owoce pokrojone na kawałki, świeże warzywa i koktajle mleczne. Mimo iż podwieczorek z reguły kojarzy się ze smakiem słodkim, podany w formie wytrawnej również doskonale spełnia swoją rolę. Ważnym aspektem, który szczególnie należy wziąć pod uwagę, jest nie tylko sam przyjemny smak dania, ale również wartość odżywcza jaką ono ze sobą niesie. Jeśli bowiem obie te kwestie nie mogą iść w parze, zdecydowanie lepiej wybrać nieco mniej smaczny posiłek, ale za to wartościowy.

Przeświadczenie, że jedzenie służy przede wszystkim odczuciu smaku i przyjemności płynącej z tego aspektu jest bardzo błędne. Pożywienie ma przede wszystkim na celu dostarczenie organizmowi energii i składników odżywczych niezbędnych mu do prawidłowego funkcjonowania. Odpowiednio zbilansowana dieta, a więc jednocześnie bardzo urozmaicona, powinna charakteryzować styl żywienia każdego z nas. Zasada ta dotyczy zarówno dań głównych, czyli śniadania, obiadu i kolacji, jak i dodatkowych, w postaci drugiego śniadania i podwieczorku.

Należy również mieć świadomość, że racjonalny styl żywienia, niekoniecznie musi wiązać się z niesmacznymi posiłkami, wręcz przeciwnie – zdrowa dieta również może być smaczna i przyjemna, pod warunkiem, że zadbamy o jej odpowiednie przyprawienie i połączenia smaków.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły