Zdrowe odżywianie w pigułce – podstawowe zasady

Dzięki udogodnieniu jakim jest szybki dostęp do informacji, zawdzięczany nieustannemu rozwojowi mediów, coraz silniej wzrasta w społeczeństwie świadomość i zainteresowanie tematyką żywienia w kontekście zdrowego stylu życia oraz prewencji chorób. Pojawiające się z dużą częstotliwością w popularnych serwisach doniesienia z zakresu wpływu poszczególnych składników obecnych w naszej zwyczajowej diecie na stan odżywienia i stan zdrowia, bywają jednak kontrowersyjne, lub sprzeczne w konfrontacji z pozostałymi informacjami. Warto więc pozyskiwanie tego rodzaju wiadomości zawężać jedynie do sprawdzonych źródeł.

Zasady zdrowego odżywiania, na których powinniśmy opierać cały plan żywienia, pozostają niezmienne od lat. Jakiekolwiek modyfikacje w tym obszarze dotyczą z reguły poszerzania wiedzy żywieniowej o nowe związki aktywne czy mechanizmy działania składników pożywienia na organizm. Dietetycy i lekarze zgodnie jednak potwierdzają, że zmiana błędnych nawyków żywieniowych na rekomendowane, przynosi korzystne efekty już w bardzo krótkim czasie.

 

Zdrowy styl życia opiera się przede wszystkim na regularności spożywanych posiłków. Najważniejszym z nich, zapewniającym organizmowi energię już od samego rana, jest oczywiście śniadanie. Aby jednak zagwarantować stałą podaż glukozy i zapobiec gromadzeniu „zapasów” w postaci tkanki tłuszczowej, konieczne jest rozłożenie racji pokarmowej na pięć posiłków, spożywanych w równych odstępach czasowych. Dzięki temu znacznie łatwiejsze jest również zapewnienie podaży składników odżywczych takich jak białka, węglowodany, tłuszcze, witaminy i składniki mineralne, zgodnie z indywidualnym, dziennym zapotrzebowaniem na nie.
Istotne jest też dokonywanie właściwych wyborów żywieniowych – preferowanie pełnoziarnistych produktów zbożowych, chudych produktów mięsnych i mlecznych, tłuszczy roślinnych w postaci olejów oraz codzienne spożywanie warzyw i owoców. Nie bez znaczenia jest również dbałość o odpowiednią podaż płynów (najlepiej na poziomie około 2l), głównie w postaci niegazowanej wody mineralnej, świeżo wyciskanych soków owocowych i zielonej herbaty.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły