Woda w organizmie – jak dbać o odpowiedni bilans?

Niejednokrotnie spotykamy się z zaleceniami ukierunkowanymi na zwiększenie ilości spożywanych napojów. Jest to niezwykle istotne chociażby z uwagi na fakt, że woda stanowi aż od 45 – 70% naszego organizmu i jest niezbędna do większości procesów w nim zachodzących.

Jej niedobór doprowadza wiec nie tylko do odczuwalnego przez nas uczucia pragnienia, ale przede wszystkim sprzyja procesom starzenia, utrudnia mechanizmy zachodzące w komórkach i obniża naszą koncentrację. Jak więc sprawdzić, czy nasz organizm jest odpowiednio nawodniony oraz w jaki sposób dbać o właściwą podaż płynów?

Woda w organizmie – dbaj o bilans

Taką informację z pewnością uzyskamy wykonując analizę składu ciała. Wśród parametrów, jakie mierzy większość profesjonalnych analizatorów znajduje się właśnie procentowa zawartość wody. Jej prawidłowa wartość wynosi powyżej 45% u kobiet i 50% u mężczyzn. Jeśli mamy jej zbyt mało, istotny staje się tego powód – być może jest nim zbyt niskie spożycie napojów nawadniających, z jednocześnie zbyt wysokim spożyciem napojów odwadniających.

Musimy pamiętać o tym, że kawa czy herbata zaliczają się zdecydowanie do tej drugiej grupy. Mimo iż są najczęściej spożywanymi płynami, nie wpływają na wzrost zawartości wody w organizmie, a wręcz przeciwnie, mogą działać odwadniająco. W zalecane 1,5 l napojów dziennie, które należy dostarczać, możemy wliczyć wodę mineralną (gazowaną lub niegazowaną), soki świeżo wyciskane – owocowe i warzywne oraz napary z rumianku, mięty czy melisy.

woda_w_organizmie

Woda w organizmie – uzupełniaj nie tylko napojami

Większą mobilizację w kierunku uzyskania odpowiedniej podaży płynów odczujemy posiadając zawsze butelkę wody pod ręką. W wolnych chwilach może ona zostać wzbogacona o plastry cytryny, limonki i listki mięty, a nawet świeże owoce jagodowe- w takiej wersji łatwiej i smaczniej jest nam spożyć większą ilość napojów.

Pamiętajmy również, aby częściej sięgać po napoje podczas letnich upałów, z uwagi na duże jej straty w organizmie. Mogą one wtedy być przechowywane w lodówce, aby dodatkowo wywołały efekt chłodzenia.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły