Dobrze się wyspać! Trzy porady na wygodny sen

Sen to najważniejszy wypoczynek w ciągu dnia. Wielu dorosłych nie zdaje sobie sprawę, że niewyspanie może powodować wiele współczesnych chorób. A choroby to przecież nic dobrego. Warto powiedzieć więcej. Poprzez choroby czasami nie chce nam się już nic robić, poddajemy się, nie mamy ochoty nawet na pasje i hobby. Jednak zdrowy sen może nam pomóc pokonać zmorę współczesności, dolegliwości i sprawić, że cały dzień będzie piękny. Od rana do nocy.

Ustaliliśmy więc, że wysypiać się trzeba. Pytanie tylko, jak to zrobić, zwłaszcza wtedy, kiedy nie wyrobiliśmy się ze swoim grafikiem i wręcz musimy zarwać nockę? Przede wszystkim powinniśmy zaplanować swój dzień tak, by mieć jeszcze chwilę wolnego. Nie nadążanie za swoim planem najczęściej mówi o tym, że nie jesteśmy w stanie wykonać dziennie wszystkich zapisanych czynności. Jesteśmy tylko ludźmi – szybko się męczymy, potrzebujemy odpoczynku i pewnej regularności w życiu, ze snem i jedzeniem, dlatego:

Sen musi być regularny

To podstawa. Ale żeby był regularny, należy ułożyć odpowiedni plan dnia, który nie ma żadnych marginesów, w stylu: do pierwszej w nocy wykonam dodatkową pracę, by pospać dłużej kolejnego dnia. Regularne godziny, poświęcone na te regenerujący wypoczynek, mogą poprawić twoje samopoczucie i zapał do codziennych czynności.

Twój materac musi być wygodny

To samo tyczy się poduszek, na których śpisz. Twoje łóżko powinno być odpowiednio przygotowane, a materac wysokiej jakości. Dzięki temu unikniesz bólów kręgosłupa, które uniemożliwiają ci sen. Ból sprawia, że się przebudzasz, śpisz płytko, nie wypoczywasz.

Jedzenie przed snem jest złym pomysłem

Mówienie, że je się tylko do którejś godziny nie jest wymysłem dietetyków. Jest też sposobem na to, by w nocy nie obudzić się z różnymi problemami gastrycznymi, na przykład zgagą. Lekka kolacja powinna załatwić sprawę.

To tylko trzy pomysły na wysypianie się – tak naprawdę jest ich o wiele, wiele więcej. Lekarze namawiają nas do wychodzenia na wieczorne spacery, zwłaszcza wiosną i latem. Polecają wywietrzyć pokój, dotlenić mózg i całe ciało. Ważne, by znaleźć swój sposób na sen, który ułatwiłby funkcjonowanie kolejnego dnia.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.