Zdrowe odchudzanie a suplementy

Media, internet, czy kolorowe czasopisma coraz częściej prezentują nam reklamy różnego rodzaju suplementów wspomagających odchudzanie. W efekcie tych działań niejednokrotnie pomiędzy słowem dieta a suplement stawiamy znak równości, sprowadzając cały proces do łykania tabletki o magicznym działaniu.

Czy rzeczywiście jest ona w stanie pomóc nam zredukować tkankę tłuszczową i co więcej – czy  taka tabletka może zastąpić zbilansowaną dietę?

Odchudzanie i dystans do suplementów

Suplementów różnego typu na rynku farmaceutycznym zdecydowanie nie brakuje, a podstawową przyczyną przyrostu ich liczby jest brak kontroli nad ich składem i uregulowań prawnych dotyczących wprowadzenia tego typu produktów. W efekcie suplement może wyprodukować i sprzedać każdy, kto założy działalność gospodarczą.

Trudno więc bezgranicznie ufać składowi tego typu preparatów, zwłaszcza, że wiele z nich nie zostało przebadanych pod względem szkodliwości regularnego spożycia przez dłuższy okres czasu, a wiele z tych, których skład został przeanalizowany przez naukowców w laboratorium, wzbudziły wiele ich zastrzeżeń.

Suplementy bez gwarantowanych efektów

Wątpliwy jest również magiczny wpływ tego rodzaju produktów na redukcję masy ciała, gdyż zawarte w nich witaminy, błonnik, czy substancje aktywne, mogą jedynie zmniejszyć uczucie łaknienia, czy uzupełnić niedobory, ale nie mają bezpośredniego wpływu na obniżenie zawartości tkanki tłuszczowej. Spożywanie suplementów, nawet tych o bezpiecznym składzie, nie jest więc gwarancją uzyskania wymarzonego efektu.

Dieta a redukcja masy ciała

Jaki jest zatem klucz do uzyskania wymarzonej masy ciała? Przede wszystkim należy uzbroić się w cierpliwość i motywację, gdyż jest to proces wymagający zaangażowania, wyrzeczeń i sumienności w zakresie regularności i przygotowywania posiłków. Podstawę jego stanowi oczywiście odpowiednio zbilansowana dieta ukierunkowana na redukcję masy ciała. Jeśli natomiast koniecznie chcemy wspierać ją suplementami, należy wybierać wyłącznie naturalne i sprawdzone produkty i traktować je jako element wspomagający, a nie wyłączne remedium na nadwagę, czy otyłość.

Nie należy również korzystać z diet, które na stałe mają wpisane w swój jadłospis suplementy – jest to bardzo kosztowne i mało skuteczne, w efekcie czego zamiast kilogramów w tkance tłuszczowej, możemy stracić wodę, masę mięśniową i … oszczędności.

Ostrożność wobec suplementów

Szczególną ostrożność wobec suplementów należy również zachować w przypadku gdy cierpimy na jakiekolwiek przewlekłe schorzenie. Bagatelizowane często nadciśnienie, zaburzenia gospodarki lipidowej (podwyższony cholesterol ogółem, cholesterol frakcji LDL i triglicerydy), czy zaburzenia gospodarki węglowodanowej (insulinooporność, cukrzyca, stan przedcukrzycowy) mają istotny wpływ na funkcjonowanie organizmu, co w połączeniu z  niekontrolowanym przez lekarza przyjmowaniem suplementów, może skutkować poważnymi powikłaniami, nasileniem choroby, czy też spotęgowaniem lub osłabieniem działania przyjmowanych leków.

W takim przypadku konieczne jest skonsultowanie przyjmowania preparatów ich dawki i częstotliwości z lekarzem prowadzącym. Warto również pamiętać o sile dietoterapii w poprawie parametrów zdrowotnych. Odpowiednio dostosowana dieta może naturalnie obniżyć nieprawidłowe poziomy wymienionych wskaźników, bez ryzyka przedawkowania jakiegokolwiek składnika, czego zdecydowanie nie zagwarantują nam  przyjmowane suplementy.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły