Nastolatek na diecie

Wprowadzone w zeszłym roku zmiany dotyczące żywienia w szkołach oraz asortymentu dostępnego w szkolnych sklepikach sprawiły, że rodzice, nauczyciele oraz coraz częściej dzieci, zaczęli przywiązywać nieco większą wagę do produktów, które znajdują się na ich talerzu. Dieta nastolatka zaczęła się liczyć.

Dieta nastolatka i zdrowa żywność w szkołach

To znacząca zmiana i duży krok w kierunku wykształcenia zasad zdrowego odżywiania i tym samym poprawy stanu odżywienia dzieci i nastolatków. Początkowo wprowadzone modyfikacje, w odpowiedzi na ustawę o sklepikach i żywieniu w szkołach i przedszkolach, spotkały się z dużym protestem i niezadowoleniem, zwłaszcza ze strony najmłodszych. Z czasem jednak spojrzeli bardziej przychylnie na nowe produkty i potrawy, które serwują im tego typu placówki. Zwiększyła się także świadomość rodziców w tym zakresie, a rozmowy prowadzone na wywiadówkach szkolnych rzuciły nowe światło na aspekty związane z edukacją żywieniową.

Szkolne stołówki ze zdrową żywnością

Zmiany te stanowiły skutek rosnącego problemu nadwagi i otyłości wśród najmłodszych. Wynikał on przede wszystkim z dominacji słodyczy, przekąsek typu chipsy, paluszki i orzeszki solone oraz tłustych potraw, które królowały w jadłospisie najmłodszych zarówno w domu, jak i w szkole, gdzie korzystali oni z bardzo szerokiego asortymentu sklepików i automatów. Ich całkowite wyeliminowanie spowodowało, że w roli drugiego śniadania coraz częściej pojawia się u młodzieży kanapka i koktajl zamiast drożdżówki i coli. Również obiady szkolne przeszły ogromną metamorfozę. Zalecenia dotyczące wykluczenia z diety cukru, masła, dużych ilości tłuszczu, produktów przetworzonych, pszennych, panierek, frytek, pizzy oraz zup i sosów zagęszczanych śmietanami, pozwoliły zdecydowanie lepiej zbilansować dietę dzieci i zadbać o podaż cennych składników odżywczych, niezbędnych dla rosnącego i rozwijającego się organizmu.

W efekcie zmianom w wielu przypadkach uległy także posiłki podawane w domach, a rodzice którzy zaobserwowali u swoich dzieci problem z nadwagą lub otyłością, postanowili skorzystać z porad dietetyka, zamiast próbować odchudzać swoje dzieci samodzielnie, z pomocą diet internetowych, czy jadłospisów dostępnych w czasopismach, gwarantując w ten sposób zdrową i skuteczną redukcję masy ciała, bez uszczerbku dla zdrowia.

Nastolatek z prawidłową dietą

Wbrew pozorom zredukowanie nadmiernej tkanki tłuszczowej u dzieci i młodzieży nie jest wyjątkowo trudnym zadaniem, gdyż najczęściej jej wzrost spowodowany jest wysokim spożyciem słodyczy i kalorycznych przekąsek oraz pomijaniem posiłków i podjadaniem. Często modyfikacja wyłącznie w tym zakresie daje oczekiwany efekt, jednak należy pamiętać, że prawidłowa redukcja masy ciała w skali miesiąca jest niższa niż w przypadku osób dorosłych.

Odchudzając nastolatka, warto uświadomić sobie, że docelowy efekt miesięczny powinien mieścić się w granicach 1-2 kg mniej, z założeniem utraty ich wyłącznie w tkance tłuszczowej. Ograniczanie zdrowych pokarmów i produktów zdecydowanie nie jest do tego dobrą drogą. Z diety nastolatka powinny oczywiście zniknąć kaloryczne przekąski, słodycze i tłuste potrawy, jednak zdrowe produkty i potrawy stworzone zgodnie z zasadami zdrowego odżywiania nie mogą ulegać ograniczeniu. Rosnący i dojrzewający organizm wymaga odpowiedniej ilości składników odżywczych, a ich dostarczenie gwarantuje prawidłowy rozwój i  uzyskanie należnej masy ciała.

Edukacja żywieniowa nastolatków

U dzieci i nastolatków konieczna jest także właściwa i przejrzysta edukacja żywieniowa. Z mniejszą niechęcią będą oni podchodzić do zdrowych produktów spożywczych, ze świadomością dlaczego pojawiają się one w jadłospisie i jaki mają wpływ na ich organizm, niż w przypadku gdy zostaną zmuszeni i postawieni przed faktem konieczności spożycia np. ugotowanych brokułów do obiadu, zamiast sałatki z majonezem. Dotyczy to także regularności spożywania posiłków. Częsty problem pomijania drugiego śniadania w szkole, prowadzi nie tylko do wzrostu masy ciała, ale także utraty koncentracji, osłabienia i zmęczenia.

Istotne jest także wyczulenie rodziców i opiekunów na treści przeglądane w Internecie, co w szczególności dotyczy dziewcząt. Strony internetowe poświęcone motywacji w procesie odchudzania i proponowane na nich restrykcyjne diety, mogą zaszkodzić zdrowiu nastolatki, a nawet zwiększyć ryzyko wystąpienia anoreksji, czy bulimii. Okres dojrzewania to czas wzorowania się na sylwetkach aktorek proponowanych przez kolorowe czasopisma i dążenia do ideału, który w rzeczywistości nie istnieje. Zbyt duże skupienie na utracie nadmiernych kilogramów za wszelką cenę, może więc okazać się bardzo niebezpieczne. Dieta nastolatka nie może wpływać negatywnie na jego zdrowie.

Dieta nastolatka bez wyrzeczeń

W procesie edukacji i odchudzania dzieci oraz nastolatków, konieczne jest zachowanie umiaru, zdrowego rozsądku i zadbanie o właściwą komunikację pomiędzy dzieckiem a rodzicem tak, aby uświadomić aspekt zdrowotny tego działania, a nie wpędzić w kompleksy wynikające z defektu kosmetycznego.

Nie warto też restrykcyjnie wykluczać wszystkie przyjemności żywieniowe, zmniejszając tym samym wytrwałość młodego człowieka – wystarczy wprowadzać zdrowe desery i przekąski oraz zwracać uwagę na zawartość domowej lodówki. Ponadto zmiany powinny dotyczyć wszystkich domowników, a nie tylko dziecka, tak aby nie czuło się ono wykluczone i odosobnione i aby zwiększyć wiarygodność celu utraty nadmiernej tkanki tłuszczowej.

o autorze

Tomasz Kabisz

Specjalista i wieloletni rehabilitant w różnego rodzaju ośrodkach rehabilitacji ruchowej. Na co dzień trener osób niepełno- i pełnosprawnych.

Powiązane artykuły